Klinika Marusza - Jak uniknąć przetrenowania?
Fizjoterapia

Jak uniknąć przetrenowania?

24 marca 2018

Aktywność fizyczna jest jedną z domen człowieka, który dba o swoje zdrowie i kondycję. W dzisiejszych czasach, bardzo popularnym miejscem na wzmocnienie i polepszenie swojej sprawności fizycznej, jest siłownia. Często jednak korzystamy z niej nieprawidłowo i szkodzimy sobie. Jak uniknąć przetrenowania?

Wiele błędów treningowych wynika z dobrych chęci i braku wiedzy na temat prawidłowego podejścia do treningów i jest to problem nie tylko nowicjuszy. Przetrenowanie może być niebezpieczne i z punktu widzenia osiągania dobrych wyników treningowych, nie ma najmniejszego sensu.

Jakie są skutki przetrenowania?

Nieumiejętne korzystanie ze sprzętu treningowego może się skończyć przetrenowaniem, co przyniesie bardzo przykre konsekwencje i unieruchomi nas, nierzadko na długi okres czasu. Przetrenowanie jest stanem organizmu, który przynosi niekorzystne skutki niemal w każdej sferze funkcjonowania: zarówno fizycznej, jak również psychicznej. Objawy fizyczne mogą być nie raz nieco mniej uciążliwe, a należą do nich przede wszystkim dolegliwości bólowe mięśni i stawów, powstałe w wyniku niedostatecznego zaopatrzenia tkanki mięśniowej w tlen, bądź wskutek naciągnięcia, nadwyrężenia itp. Powoduje to nieraz duże problemy z poruszaniem się i uniemożliwia dalsze prowadzenie treningów.

Przetrenowanie to nie tylko ból mięśni!

W wyniku przetrenowania często dochodzi również do powstawania objawów ze strony układu pokarmowego – mamy do czynienia przede wszystkim z biegunką, wymiotami i nudnościami, którym towarzyszy brak apetytu. U kobiet dodatkowo mogą pojawić się symptomy związane z nieregularnym krwawieniem, co nierzadko wymaga wizyty u lekarza specjalisty.

Poza objawami fizycznymi, przetrenowanie powoduje również symptomy natury psychicznej, będące nierzadko dużo bardziej uciążliwe. Sportowiec jest wówczas ospały, zmęczony, towarzyszy mu apatia oraz brak chęci do trenowania. Daje znać o sobie także spadek koncentracji oraz zaburzenia snu, co potęguje efekt zmęczenia. Wszystkie powyższe symptomy mają odzwierciedlenie w badaniach krwi, moczu i innych parametrów życiowych – dochodzi do podwyższenia poziomu mleczanów we krwi, wzrasta również poziom testosteronu i kortyzolu. W badaniach laboratoryjnych zauważalny jest także spadek ilości węglowodanów.

Jak uniknąć przetrenowania?

Kluczem do uniknięcia przetrenowania jest dobrze dobrany plan treningowy, uwzględniający wszystkie cechy sportowca: jego wiek, płeć, predyspozycje oraz ewentualne choroby. Oprócz regularnego ćwiczenia według ustalonego schematu, w uniknięciu przetrenowania pomocna będzie także odpowiednia dieta, dostarczająca przede wszystkim substancji energetycznych i budulcowych. Nie można zapominać też o stosowaniu suplementów, które uzupełniają niedobory witamin, soli mineralnych i innych składników odżywczych.

Pamiętaj: Trenowanie ponad siły nie ma sensu. Jedynym sposobem na zwiększanie wydolności organizmu jest stopniowe „podnoszenie poprzeczki” i regularne treningi na dobrze dobranej intensywności.

Nie wiesz jak ćwiczyć? Umów się na trening personalny z naszym trenerem, który pomoże Ci dobrać właściwe ćwiczenia i rozpisze odpowiedni program treningowy. W ten sposób najlepiej zadbasz o swoją formę!

Treningi personalne odbywają się w sali treningowej Kliniki Marusza, ul. Jana Kazimierza 11 B, Warszawa Wola.